Vandaag ✨🫶🏻🙏🏼

9 november 2023 - Rishikesh, India

Mantra
Mijn meest favoriete les is het zingen van de mantra’s. Ik weet nog hoe onzeker ik een tijdje geleden kon zijn om mijn stem te laten horen. Maar alle Indiase teachers zingen zo luidkeels dat je er veel voor moet doen om er bovenuit te komen. Het gebruiken van mijn stem voelt zo ongelofelijk krachtig en bevrijdend. We beginnen elke dag met de mahamyrtiyunai mantra, uitgeroepen tot mijn nieuwe favoriet.

ॐ त्र्यम्बकं यजामहे सुगन्धिं पुष्टिवर्धनम् |
उर्वारुकमिव बन्धनान्मृत्योर्मुक्षीय माऽमृतात् ||

Aum Tryambakam yajaamahe sugandhim pushtivardhanam |
Urvaarukamiva bandhanaan-mrityormuksheeya maamritaat ||

We worship the three-eyed One, who is fragrant and who nourishes all.
Like the fruit falls off from the bondage of the stem, may we be liberated from death, from mortality.

Ganga

Afgelopen middag heb ik met Marc afgesproken, vriend/ mede yoga teacher collega vanuit Haarlem. Hij is al maanden in India en vandaag ontmoetten we elkaar. Doordat hij Rishikesh super goed kent liepen we via een relatief rustiger weggetje richting de Ganga (nergens in India is het rustig). Daar waar het veel rustiger is dan bij de welbekende brug boven de Ganga.

Samen aan de chai luisterde ik volledig naar al zijn prachtige verhalen, wisselden we ervaringen uit en spraken over het leven in India. Het voelde zo fijn om zo’n iemand even bij mij te hebben. Te delen wat ik hier leer en ervaar over de yoga filosofie en om er steeds meer achter te komen dat ik zelf mag voelen wat kloppend is. Deze reis laat mij zien dat ik mag onderzoeken en vooral voelen/ ervaren.

We hebben meer dan een uur met onze voeten in de Ganga gestaan. Verkoelend was het zeker. Genietend van het zonnetje en alle mooie verhalen gedeeld. Op de terugweg liepen wij langs een tentje waar ik méga lekkere zoete taartjes zag staan. En na een week ashram eten (2x rijst met allerlei groentes per dag) wil je na bijna een week wel even wat anders. En wat smaakte dat chocoladetaartje ongelófelijk heerlijk.

Yoga Nidra

Een van mijn favoriete lessen is de yoga nidra. Elke keer kom ik met weerstand naar de les, weerstand voor de vertraging en verstilling. Maar als ik er eenmaal ben, ben ik blij dat ik toch ben gekomen. De nidra die wij in het westen kennen is anders dan de nidra die ik hier leer. Nidra staat voor diepe slaap terwijl je volledig aanwezig bent.

Bij de nidra werden wij begeleid van energiepunt naar energiepunt in het lichaam. Toen wij aankwamen bij het hart voelde ik zoveel pijn. Zoveel verdriet. Zoveel zwaarte rondom mijn hartgebied. De tranen begonnen te stromen en ik kon niet meer stoppen. Mijn lichaam wat trauma wilt opruimen. Dat wat er gevoeld wilde worden, het oude eruit en licht erin. Zonder mee te gaan in mijn mind was ik volledig aanwezig bij het verdriet. Het verdriet puur verdriet laten zijn. Het omarmen. De ontlading. En de verstilling waar ik soms zo bang voor kan zijn, de grootsheid van de beleving. Maar het mocht er zijn, in zijn volledigheid.

Na de meditatie/nidra houden wij altijd een sharing. Ik begon te delen met mijn kamergenootje Nina en de tranen kwamen weer omhoog. Ze hield mij vast. Er hoefde niks gezegd te worden, maar pure aanwezigheid. Ik mocht het toelaten en de warmte van aanwezigheid ontvangen. Vervolgens kwam mijn andere lieve kamergenootje Bella naar mij toe. Ze pakte mij stevig vast en zei tegen mij: “You are loved sugar boo”. Dat geweldige Australische accent. Ook zie hield mij vast en ik mocht mij door haar laten dragen in de zachtheid. Ik voelde mij zo gedragen en geliefd. Ik voel hoe ik laagje voor laagje de hardheid die ik de afgelopen jaren heb opgebouwd door pijn weer mag afbouwen. Hoe ik van angst weer terug mag keren naar liefde en vooral de zachtheid. Naar ontvangen. Naar volledig mijn ruimte innemen.

Massage

Zojuist heb ik een Ayurvedische massage mogen ontvangen. Ik heb nog nooit zoveel wervels horen kraken in mijn lichaam. Ook wist ik niet dat vrouwenhanden zoveel druk kunnen uitoefenen. Maar uiteindelijk voel ik wel heel veel ontlading, vooral hoofdpijn. Wat kan het toch fijn zijn om te mogen ontvangen. 🩷

Het is 21.00 uur. En nu is het tijd om te gaan slapen want de wekker gaat om 05.30 uur weer, zoals elke dag. Goodnight. ✨✨

1. Gina💛:
    9 november 2023
    Nog geen 10minuten geleden stuurde ik je een what's appje. Toch bijzonder dat ook de radartjes draaien ookal zitten we kilometers bij elkaar vandaan. Wat zou ik je nu graag even willen vasthouden, knuffelen en zeggen dat het goed is! Wat ben je puur en krachtig lieve vriendin! Ben zo mega trots op je😘
  2. Mieke:
    9 november 2023
    Wat een prachtige ervaring en opluchting zal dat hebben gegeven. Ik hou van jou lieve dochter. 💖
  3. Ed:
    10 november 2023
    Hoi rox er zijn dingen die ik niet zo goed begrijp .moet je me maar niet kwalijk nemen het is jou leven zo als je leeft ...knuf je Pa.