Dinsdag & woensdag

15 november 2023 - Rishikesh, India

Namaste 🙏🏼

Sinds ik mijn horloge heb afgedaan is het besef van tijd écht volledig verloren. Wat een heerlijk gevoel. Iets wat ik in Nederland niet ken, mezelf geen ruimte gun voor vertraging. Daar heb ik veel over nagedacht de laatste dagen; daar wil ik écht iets aan veranderen. Mezelf de rust en tijd geven om te vertragen. In al mijn enthousiasme voor alle leuke dingen in het leven gaat alles soms in een stroomversnelling. Maarja, de enige die daar wat aan verandert.. Dat ben ik. Net zoals elke keer weer tijdens de filosofie lessen duidelijk wordt gemaakt; welke prioriteiten heb je? Alles is je eigen keuze.

Dinsdag

Deze dag was ik zo ongelofelijk moe en heb ik mezelf meer rust gegeven. Een gedeelte van het ochtendprogramma laten gaan en met mijn boek en een kop koffie bij mijn favoriete tentje gaan zitten.
Ook ben ik weer lekker op pad gegaan want het vele stilzitten.. Ik ben er niet voor gemaakt, of ik zou het wel kunnen - maar ik wil het gewoon niet.
Op de terugweg naar huis liep er een man langs die mij glimlachend aankeek dus ik lachte terug. Hij kwam vervolgens weer terug en zei: “Het klinkt misschien raar, maar mag ik zeggen dat je een mooie lach hebt?”. Ik werd overrompeld op een goede manier en we raakten in gesprek met elkaar. Dit is typisch India, de spontaniteit. En wat een lef van deze man.

Sinds deze dag hebben wij filosofie van een andere teacher, die hier al was, aangezien de hoofdteacher naar Europa vertrekt. Zo’n andere wijze waarop de filosofie wordt gebracht, wat veel meer resoneert. De passie en liefde die de teacher uitstraalt is zo voelbaar. Energy never lies!

In de middag heb ik een cupping treatment gehad. Altijd al nieuwsgierig naar geweest en alles wat de zeggen is waar: het doet zeer. Maar enorm goed om de afvalstoffen uit het lichaam weg te voeren. Zie hier het resultaat:

IMG_9238

Woensdag
In verband met het overlijden van een buurman moest onze teacher onverwachts weg en hadden we een vrije middag. Samen met Marleen, een Nederlandse chick uit de groep, ben ik haar gaan rondleiden door Rishikesh. Wanneer je twee blonde meiden naast elkaar hebt lopen is het helemaal feesten. Rijen met familie’s die op de foto willen. Van baby’s die half in je armen worden geduwd tot oma aan toe. En nee, niet een hele familiefoto maar een één voor één willen ze op de foto. Op een gegeven moment kreeg ik kramp in mijn kaken van het lachen. Dus zo voelt het blijkbaar voor bekende mensen om over straat te gaan 🤪

Verder heb ik méga veel energie vandaag. Ik kom er toch langzaamaan achter dat de yogi leefstijl niet voor mij is weggelegd. Of in ieder geval: ik hoef dat volledig dedicate leven ook helemaal niet te hebben.
Tijdens de ashtanga les wordt er heel veel uitgelegd voor de mensen die de teacher training volgen. In plaats van een ashtanga les heb ik samen met Nina een halve estatic dance les ervan gemaakt. Let the energy flow!

IMG_9256

Na het eten ben ik weer heerlijk gaan struinen met Nina door de winkelstraten, een chai gedronken in het donker aan de Ganga en zoveel gelachen.

Ik had van tevoren niet gedacht dat het zó leuk zou zijn met kamergenootjes. Er hangt zo’n goede vibe in de kamer. Eindeloze gesprekken over van alles en nog wat. 🩷

Het is 21.30 uur en dat is way too late. Het licht gaat hier uit en zoals Bella haar goodnight blessings zo leuk zegt: “Goodnight little chickens. Don’t let the bedbugs bite.” (Aangezien Bella en ik onder de bulten zitten haha).

Lots of love ✨✨

P.s. Ik heb ónwijs veel zin in morgen, want morgen gaan wij mediteren bij de Ganga. Dat is zo ongelofelijk bijzonder!

IMG_9243
Het meest favoriete moment van de dag: chai drinken. 💙

1. Ed:
    15 november 2023
    Geweldig om weer te lezen rox Mooi.
  2. Nadine:
    24 november 2023