Zondag & maandag ✨🫶🏻🙏🏼🕯️

13 november 2023 - Rishikesh, India

Zondag

In de ashram heb ik een tikka mogen ontvangen van een van de jongens. Een blessingsstip 🥰

IMG_9072

Gisteren hadden we weer een vrije dag én het was ook nog eens een feestdag: Diwali. Het woord betekent ‘een rij lichtjes’. Een grote feestdag waarbij het licht wordt gevierd. Op zaterdagavond waren alle mensen al druk bezig met de waxinelichtjes voor hun huis te plaatsen. En ooooveral zag je kerstversiering/ lichtjes op de balkons.

In de ochtend heb ik heerlijk gewandeld langs de Ganga. Op een of andere manier word ik zo sterk naar deze rivier getrokken. Er hangt iets magisch ✨

Terwijl ik ben gaan zitten langs het water zie ik regelmatig starende mannen ogen. Op een gegeven moment komt er een man naar mij toe om een praatje te houden. Hij vraagt of ik getrouwd ben. Mijn Westerse mind had het liefst willen zeggen: “Ik weet überhaupt niet of ik wil trouwen. Wellicht als de juiste persoon op mijn pad verschijnt”. Maar gelukkig kon ik snel schakelen en ik bedacht mij dat dat niet een handig antwoord is. Ik gaf aan dat ik een jaar was getrouwd. Hij begreep er maar niks van dat ik als vrouw alleen op pad was.
Het zet mij enorm aan het denken. Als er iets voor mij belangrijk is in het leven is het op eigen benen staan. Ik vind het zo mooi & bijzonder om te zien hoe er zoveel verschillende zienswijzen zijn. Ik heb er niet perse een mening over dat het hier verschilt, maar het is gewoon anders. Anders dan ik gewend ben, punt.

Op pad met Vera
Deze dag heb ik weer met Vera gespendeerd en door een ander gedeelte van Rishikesh geweest. Ook al kennen we elkaar nog maar een week voelt het alsof we al heel lang vriendinnen zijn. De open hartige gesprekken, diepgang maar ook heerlijk kansloze gesprekken.
En man, wat een leuke spullen verkopen ze toch allemaal in India. Ik probeer “bewust” te kopen, maar het is zo verleidelijk.

We hebben weer prachtige nieuwe plekjes ontdekt bij een ander stuk van de Ganga. Kinderen die overal vuurwerk aan het afsteken waren ivm Diwali. De vele geluiden van het verkeer, mensen en dieren ben ik aangewend geraakt maar die gekke vuurwerken wennen nooit 🤪

IMG_9080IMG_2418IMG_2367

IMG_2386

In de avond hebben wij Diwali gevierd bij de parmath niketan ashram. Een groot feest waarbij immens veel mensen waren. Het voelde zo liefdevol, licht en bruisend. Bij aankomst begonnen de tranen over mijn wangen te rollen, gevuld met liefde. Je werd uitgenodigd om elkaar vast te houden en te eren. Om het lichtpuntje in elkaars leven te zijn - “Be the light” ✨✨✨

3d5e3dbe-8cad-4744-a747-554e3b0f31c1IMG_9144
 Ook heb ik nog een bloemenoffer in de Ganga gebracht voor mijn zieke oma. De lichtjespuntjes die ik naar haar in gedachten stuur. 🤍

IMG_9217

Maandag

De wekker ging weer om 05.30 uur maar alles in mijn systeem zei NEE. Ik voelde zó intens veel vermoeidheid, waar ik aan toe heb gegeven. Ik viel weer in slaap en ben halverwege de ochtend weer ingestapt in het schema.
De eerste gedachte die opkwam was: “Maar is dit de juiste keuze of moet ik discipline tonen en gaan?”. Heel sterk kon ik aan mijn lichaam voelen dat ik veel meer baat had bij rust nemen. Tijd voor vertraging en verwerking.

De filosofie les van vandaag zet zoals altijd weer enorm veel in beweging. Elke keer kom ik mindfucked de les uit, terwijl dat net niet de bedoeling is haha.
Wat enorm resoneerde tijdens de les was het gedeelte over dat je de aandacht moet brengen naar de goede dingen. Where the mind goes, the energy flows. En dat wij als mens vaak de manifestatiekracht van onze gedachten onderschatten. Wij hebben zoveel potentie in ons, maar durven we écht volledig is onze kracht staan?!

Maar ook dat de kracht van gedachten zo wisselend kunnen zijn, want gedachtes kunnen ervoor zorgen dat je iets juist wel óf niet doet. Net zoals dat de gedachte dat ik naar India wilde, dat ik dat uiteindelijk heb kunnen realiseren. En dus ook weer de vraag op het moment dat er weerstand is; ben je volledig bereid om je verantwoordelijkheid te nemen of verzin je een excuus?! Want de mind heeft genoeg trucjes om jezelf te verloochenen.

Wat ik ook uit de les heb gehaald is een stuk over begrip. Jarenlang zoek ik zo sterk de bevestiging van anderen en vooral het begrip van anderen. Zoals mijn teacher zo mooi zei: het gaat niet om begrip van anderen maar dat je jezelf leert te begrijpen. Om elke keer weer opnieuw te observeren en onderzoeken. Zodat je écht voor jezelf kan zorgen en niet heen en weer laat slingeren door de mind.

Liefs ✨

1. Ed:
    13 november 2023
    Rox wat super lief dat je aan Oma denkt heeft ze echt heel erg nodig ...liefs je ouwe Heer.
  2. Gina💛:
    13 november 2023
    Wat een geweldige ervaring zal het zijn geweest! Had dat ook wel willen meemaken, al die lichtjes en liefde! Mooi dat je aan je oma denkt, ze zal je warmte en liefde hebben gevoeld😊😘
    Ben zo zo zo benieuwd met welke inzichten je thuis gaat komen! Er zullen vast nóg meer mooie verhalen zijn, waar ik met liefde naar zal luisteren! Dikke knuf
  3. Nadine:
    24 november 2023