Nieuwe update ✨✨

18 november 2023 - Rishikesh, India

Namasté,

Schrijvend vanuit het zonnige India is het weer tijd voor een nieuwe blog. Kopje koffie erbij & schrijven maar met ondertussen een kalfje die aan mijn tenen likt 🤭

IMG_9384IMG_9383

Afgelopen dagen waren weer heel fijn. Inmiddels is de laatste week ingegaan. Volgende week donderdagmiddag vertrek ik jammer genoeg eerder, weer terug naar Nederland. Maar aan alles voel ik dat ik terug ga komen in India, want ik ben verliefd op dit land.

Meditatie bij Ganga

Afgelopen donderdag vertrokken we om 07.30 uur met de groep naar de Ganga om te mediteren. Aangekomen bij de Ganga voerden wij een ritueel uit om onze voorouders te eren. Vervolgens mochten we allemaal een eigen steen uitzoeken en daar gaan zitten.

Deze meditatie voelde zo ontzettend krachtig. De stilte, het voelen van de wind op m’n huid en de energie van de Ganga.

57f3d29a-58d0-46c7-8d12-0da21de8b6576acece0f-9ed2-47e0-9d62-03e27bbd852e

c7ff6e6b-8422-4fc1-90f5-d14e8a3563b2

2ae37420-9674-47fa-a143-127ba68020fbfe0fd17a-f8f6-4538-9cbd-cecfad11e88a

Shatkarma

Tijdens de methodologie les hebben wij stil gestaan bij “Shatkarma”. Shat betekent 6 en ‘karma’ staat voor actie / techniques of cleansing.

Het gaat vooral over het reinigen van the internal body. Best wel logisch als je er over nadenkt, wat wij in het Westen vrijwel nooit doen.

Onwijs veel verschillende technieken waarbij ik de gekste dingen voorbij heb zien komen. Van de standaard neusspoelingen tot een touw in je neus stoppen en die er in je keel weer uitkomt. Tot aan een touw opeten en er vervolgens weer uittrekken. Maar het hoogtepunt was ‘dhauti moola shodhana’. Oftwel anal/rectum cleaning. Op je vinger smeer je kurkuma samen met ghee en dan draai je een aantal keer rond. Ik sla even over 🤭

Tijdens het avondeten hadden we het nog eens over deze cleansing techniek. We moesten zo hard lachen om het feit hoe de oude yogi’s ooit hebben bedacht om in de rivier z’n rectum op te rekken en eruit te trekken om vervolgens de routine te doen.

IMG_9363

De Indische mensen hebben zó ongelofelijk veel kennis. Wat een rijkdom. En wat weten wij Westerse mensen relatief weinig. We kijken ongelofelijk beperkt naar het geheel: alsof alles losstaat van elkaar. Uiteindelijk heeft alles met elkaar te maken, ze kijken veel meer op holistische wijze.

Mini waterval

Samen met Tristan hebben we een kleine hike naar boven gedaan om een mini waterval te bezoeken. Eenmaal in het water word ik weer gevraagd om op de foto te gaan. Never ending process 🤭

IMG_9347

Massage

Gisteravond heb ik een Ayurvedische full body deep tissue marma massage gehad. Marma’s zijn energiepunten in het lichaam. Het was een intense maar fijne massage. De drukpunten zijn zeker goed aangepakt, want ik heb een goede blauw bij mijn dijbeen.
Maarrrrr.. Na de cupping en full body massage voel ik weer meer ontspanning in mijn bovenlichaam.

Bedelende kinderen

M’n hart breekt om de bedelende kinderen op straat te zien. Volledig onder het stof en alle viezigheid. Ze horen niet op straat te zwerven maar veilig bij hun ouders thuis of op school te spelen met hun vriendjes en vriendinnetjes. De zorgeloosheid te ervaren. Het is schrijnend om te zien maar helaas wel de realiteit. Afhankelijk van waar je geboren bent, in wat voor gezin, buurt, land, etc. heeft zoveel invloed. Natuurlijk valt er ver te komen met wilskracht, maar deze kinderen staan al -1 achter.

Het verkeer/ de chaos

Inmiddels ben ik helemaal gewend aan alle chaos in India. Ik ga eigenlijk best goed op deze grote puinhoop. Alles en iedereen beweegt om elkaar heen. Er is geen gescheld en getier zoals wij in Nederland kennen. Dit is het en daar moet je het mee doen.

Ik vind het zo hilarisch, mensen op een scooter of motor die precies voor je neus stoppen. Dat is niks geks hier! Als je eenmaal accepteert dat het zo gaat maak je je nergens meer druk om. Acceptatie, acceptatie, acceptatie.

Wat een overgang gaat het zijn om in Nederland weer alles volgens de regeltjes te moeten doen. Maar gelukkig heb ik nog een week om volledig te genieten ✨

Verder ben ik in de pauzes of veel aan het wandelen. Of lig ik op het dakterras of speel ik met yogahoudingen, het verveelt nooit.

IMG_9408

Eten in de ashram

Na 2 weken ben ik volledig gewend aan het eten. Zo onwijs smaakvol. Om 10.00 uur brunchen wij, 13.00 uur fruit en om 17.00 uur avondeten. In het begin was het enorm wennen maar nu merk ik dat mijn lichaam gewend is aan het ritme en de hoeveelheid. Mijn buik is zoveel rustiger sinds ik geen bullsh*t meer eet. Mijn broeken beginnen wijder te worden (of begin ik af te vallen 🤪).

IMG_9377

Sound healing

Aan het einde van deze middag mochten wij als groep een sound healing sessie ontvangen. Een sessie met de prachtige geluiden van klankschalen. Tijdens de sessie merkte ik op dat mijn hoofd zo enorm druk is. Zoveel denkprocessen die gaande zijn, totdat er op een gegeven moment rust in kwam. Het gevoel werd ineens omgebogen naar zoveel irritatie en frustratie. Een pure emotie die gevoeld wilde worden. Ik begreep er weer eens niks van. Wat ik wel weet is dat ik het heel lastig vind om ruimte te geven aan boosheid. Marleen kwam naar mij toe om in te checken hoe het ging, toen begonnen de tranen te stromen. Al die boosheid die ik al zolang bij mij draag, waar ik zoveel moeite mee heb om mezelf dat toe te staan om volledig te mogen voelen. Als ik terugben in Nederland wil ik écht eens in de duinen gaan schreeuwen. Doodeng, maar het is echt nodig. Dus wie gaat er mee?! Terwijl ik dit schrijf merk ik op hoe geklemd mijn kaken zijn. Hoe vaak ik mezelf wel niet betrap op mijn eigen onderdrukking. Maar stap voor stap begint er opening te komen in dit proces.

Morgen staat er een vrije dag voor de boeg ✨ En daar heb ik enooooorm veel zin in. We gaan morgenochtend met de meeste van de groep raften op de Ganga. Ik heb er zo ontzettend veel zin in. Maar eerst nog een fijne nacht slapen. Het is 19.00 uur hier en deze oma is uitgeteld. I’m out 🫶🏻

In liefde.

1. Ed:
    18 november 2023
    Heerlijk om dit weer te lezen hoe je alles zo mee maakt wat een ervaring zeg .
  2. Gina💛:
    18 november 2023
    Oeh, ja, ik ga graag met je mee!! Lijkt me heerlijk. Goed dat je ons ook even laat inchecken bij jezelf mbt de gespannen kaken... Althans, voor mij even een besef momentje, want die kaken zaten indd vast haha
  3. Nadine:
    24 november 2023
    Natuurlijk ga ik mee.
    Schreeuwen in de duinen of zee.
    Alles eruit laten. 💛
    Ruimte laten onstaat.