Dag .. - Ik ben de tel nu al kwijt

7 november 2023 - Rishikesh, India

Namaste,

Gisteren heb ik geen tijd gehad om wat te schrijven. Het was een interessante dag. In de middag was ik heel erg moe, nog overprikkeld van de dag ervoor bij de Ganga. Tussen de middag heb ik lekker geslapen. Daarna voelde ik nog steeds enorme vermoeidheid en heb ik de ashtanga en meditatie les overgeslagen. Ik ben in het zonnetje blijven zitten met mijn boek. Op het moment dat ik weg wil gaan zie ik pas dat de deur is dicht gevallen. En dat betekent dat ik zit opgesloten en 2 uur moet wachten, totdat de les klaar is. Op het moment dat ik realiseerde dat ik vastzat werd ik mij ervan bewust dat ik uit 2 reacties kon kiezen: in paniek raken of relaxed blijven en straks om hulp vragen. Ik koos voor het laatste. Toen Bella de deur voor mij open deed was het eerste wat ze zei: “Heb je de lichte aardbeving meegekregen?”. Daar heb ik dus niks van gemerkt haha. Ik dacht eerst dat ze een grapje maakte, maar dat was niet zo.

Verder merk ik dat de filosofie lessen mij heel erg in verwarring brengt. Yogi Ram geeft enorm goede voorbeelden. In veel van de teachings kan ik mij vinden, maar in veel ook niet. Wat ontzettend resoneert is dat je meditatie kan zien als een innerlijke douch. Dat het net zo essentieel is als je tandenpoetsen. Maar meditatie is natuurlijk voor verstilling van de mind. En daarmee je oude en slechte patronen maar ook impressies kan overstijgen. Consistentie is in dit verhaal het belangrijkste. Ik voel aan alles dat ik dit thuis ook meer wil implementeren: een mantra zingen, pranayama en meditatie.
Het gedeelte om je prioriteiten te stellen is iets waar ik ook nog veel van kan leren. Met al mijn enthousiasme ben ik in het dagelijks leven met 629292 dingen tegelijk bezig. Daar waar yoga for the body (asana practice) goed is geïntegreerd in mijn dagelijks leven, is er nog te weinig ruimte voor yoga for the mind = meditatie.

Waar ik mij minder in kan vinden is dat zij vinden of leven naar wat de familie voor hen denkt dat belangrijk is om te doen. (Sorry papa en mama die meelezen), maar ik denk dat ik mijn mind inmiddels beter ken. De Indiase leer kijkt ernaar met het idee dat zij heel lang voor je hebben gezorgd. Maar het verschil tussen India en mijn Nederlandse cultuur is dat zij zijn opgegroeid met hele close familiebanden en de Westerse mens is toch iets meer individualistisch.

Het inzicht wat is ontstaan is dat de Indiase mensen veel meer vanuit een holistisch beeld naar het leven kijkt. Daar waar wij als Westerse mensen denken dat alles losstaat van elkaar zien zij dat alles in verbinding is met elkaar. In de ayurveda komt dat ook weer zo mooi terug.

Verder zijn er nog eindeloos veel dingen die aan de orde komen met betrekking tot het yogapad en hoe de mind te beteugelen. Ik blijf het een mega fascinerend onderwerp vinden en het liefst deel ik al mijn contemplatie met jullie, maar dat is een mooi onderwerp voor in een persoonlijk gesprek 😉

Vandaag
Deze ochtend stond de wekker vroeg. Om 04.30 uur strompelde ik naar de bus om met de groep naar een berg te rijden. Tijdens de reis heb ik met een Indiase man gesproken over het verschil tussen Oost en West en dingen die in ons leven spelen.

Eenmaal aangekomen bij de berg hebben wij een prachtige zonsopkomst bekeken, wat adembenemend was.

IMG_8931IMG_8944IMG_8941

IMG_8953IMG_8954

Eetmoment

Het gezamenlijk eetmoment gebeurt in de meeste gevallen in stilte wat volgens de ayurveda belangrijk is. Ik vind het heerlijk om met volledige aandacht te eten. De energie bij jezelf te houden.

Elke dag eten we vrijwel in de ochtend en avond hetzelfde. Het eten is ontzettend smaakvol en heerlijk! Alleen merk ik wel dat mijn lichaam enorm moet wennen aan minder eten en ook minder momenten. Daarnaast voel ik nog steeds dat mijn lichaam aan het afkicken is van de cafeïne, dat valt niet mee 🥴

Planning voor vandaag

Vandaag staat er nog een ashtanga yoga les en meditatie les op de programma. Ik zit heel laag in energie, maar ga toch naar de lessen toe. Want ik ben nieuwsgierig wat het mij vandaag weer brengt!
Ik heb trouwens zoveel spierpijn aan de achterkant van mijn lichaam, wauw. Hatha yoga is een hele andere manier van bewegen en dat is voelbaar. Ik doe mijn best om open te blijven staan voor een ander soort yoga practice dan ik gewend ben. Zoals Jasmijn gister tegen mij zei; Blijf bij de beginners mindset.

Planning aankomende dagen: Meer offline

Morgenochtend om 05.30 uur heb ik een afspraak met Teju, een van de teachers, om mijn dosha (vanuit de ayurveda) te lezen. Ik denk zelf dat pitta/vata mijn overheersende constituties zijn, maar ben benieuwd of dat ook klopt.

Ik merk dat ik veel bezig ben om jullie mee te willen nemen in mijn reis, terwijl mijn doel is om meer naar binnen te keren. Daarom maak ik de keuze om de aankomende dagen meer offline te zijn om meer in mijn bubbel te komen.

Liefs,

Roxy

1. Gina💛:
    7 november 2023
    Wauw wat een prachtige zonsopgang inderdaad. Ben er nog niet over uit wat ik persoonlijk mooier vindt, opkomst of ondergang van de zon. Allebei magisch! Hihi.

Goed dat je even tijd voor jezelf hebt gepakt en je jezelf daarin durft te zijn. Mooie les indd met de gesloten deur en ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om niet vanuit paniek te reageren, maar rustig af te wachten. Knap!

Ook heel goed dat je even offline gaat, natuurlijk wil ik alles horen en mee lezen wat je mee maakt, maar daarbij denk je (weer) te veel aan je omgeving en daardoor kom je niet volledig in je proces.

Als jij en klaar voor bent lees ik graag weer met je mee😘💛
  2. Ed:
    7 november 2023
    Rox wat een mooi verhaal weer snap je heel gewoon leven zo als jij dat wil .
    Wat zien de foto.s er mooi uit zeg echt gaaf ...
    Liefs je Ouwe Heer hvj zo als je bent xx
  3. Kika:
    7 november 2023
    Wat leuk om te lezen allemaal Rox, je neemt ons echt mee wat geweldig is. Vergeet alleen inderdaad niet ook bij jezelf te blijven. Lekker in het nu leven en voelen en genieten van alles dat je mee maakt 🫶🏼.
    Liefs
  4. Mieke:
    7 november 2023
    Prachtige zonsopgang Rox en je mag jouw ruimte innemen.
    Liefs,mama.