Dag 1 in de ashram

4 november 2023 - Rishikesh, India

Namaste 🙏🏼

Dag 1 zit erop. De avond is begonnen en dat betekent dat het dagprogramma voorbij is. Tijd voor rust en even tijd om een stukje te schrijven. Maar laat ik je eerst meenemen naar mijn aankomst in de ashram gisteravond.

Bij aankomst in de ashram werd ik warm begroet door Shyam, de broer van yogi Ram. Zoals hij zei: “Vanaf nu is dit jouw huis, wees welkom”. Ik mocht direct aanschuiven en heb genoten van het Indiase eten. Aangekomen op de kamer ontmoet ik mijn drie kamergenoten, lieve en rustige vrouwen.

Dit is Shyam. Hij wilde heel graag op de foto om naar Jasmijn door te sturen, aangezien zij vorig jaar in de ashram was en ik door haar op deze plek terecht ben gekomen 🫶🏻

7f9f25e4-ef1d-4a9e-bddf-589cc0090d20

Aangezien ik geen oog had dicht gedaan door de vele vluchten lag ik om 19.00 uur al in bed en ik was direct vertrokken. Om 05.30 uur ging de wakker voor het ochtendprogramma. Normaal gesproken zou ik dat verschrikkelijk vroeg vinden, maar aangezien er veel tijd voor ontspanning is - is het helemaal prima.

De dag begon met het zingen van een mantra, die in het teken staat van voorspoed en geluk voor de mensen in de wereld die het kunnen gebruiken. 108 keer herhalen van de mantra. De vibratie was zo ongelofelijk voelbaar. Toen ik stopte met zingen kon ik het in mijn hele lichaam voelen. De stem van de teacher was zo puur.
Verder volgde hatha yoga practice. Ik kreeg regelmatig assists van de teacher en hij zei: “good girl, you flexible girl”. Ik moet best wel wennen aan de Indiase leer. Ze geven voornamelijk technische cues en ik mis het energetische aspect. Wellicht dat de Westerse wereld daar iets meer aan heeft bijgeschaafd.
De filosofieles van yogi Ram resoneerde helemaal. Hij gebruikte zoveel metaforen en voorbeelden, waardoor het tot de verbeelding kwam. Ik heb vele inzichten opgedaan, die ik liever voor mij houd.

In de pauze heb ik heerlijk op het dakterras in de volle zon gezeten. Zweten geblazen?! Dat kunnen jullie je in Nederland toch niet voorstellen.

IMG_8769

Na de pauze stond er yin yoga op het programma. Voor een yin les vond ik het een hele technische les, waardoor ik moeite had met ontspannen. Het liefst wilde ik mijn eigen draai geven maar de teacher kwam assists geven, dus gaf ik mij maar over aan de situatie.
Het laatste van het programma was de meditatieles. Eerst liggend en daarna zittend. Op de inademing visualiseer je de klank ‘aum’ door de wervelkolom omlaag naar de onderste chakra. Op de uitademing  visualiseer je ‘aum’ omhoog door de wervelkolom naar de kruin van je hoofd. Mijn mind kwam volledig tot verstilling. Alsof ik voorbij mijn lichaam ging, in volledige aanwezigheid. Alsof ik thuis kom in mezelf.

En nu is het 20.00 uur. Tijd om te gaan slapen. Morgen is onze vrije dag en staat er niets op de planning. Tijd voor rust en meebewegen met wat zich aandient.

✨ Liefs ✨

1. Gina💛:
    4 november 2023
    Wat mooi dat je vanuit je eigen gewoontes, weerstand voelt naar het nieuwe, maar hier toch kan schakelen naar nieuwe manieren. Dat is al een heel mooie les voor je geweest! Slaap lekker lieverd en geniet van alles wat op je pad komt😘💛
  2. Ed:
    4 november 2023
    Slaap lekker rox leuk om te lezen weer dankje wel....je ouwe Heer.
  3. Jasmijn:
    4 november 2023
    Zo leuk om te lezen ❤️ geniet van je vrije dag morgen!