Aftellen

12 oktober 2023 - Haarlem, Nederland

Lieve jij,

Wat leuk dat je op mijn reisblog terecht bent gekomen. Ik neem je mee op mijn reis naar India. Een reis wat in teken staat van persoonlijke ontwikkeling. Ik deel graag alle kanten van het proces met jou. De mooie en meer uitdagende momenten. Een reis waarbij ik naar binnen zal keren, mijn yoga practice zal verdiepen en nieuwe kanten in mezelf (hopelijk) mag ontmoeten.

Het proces vooraf de reis

Het is donderdag 12 oktober, een regenachtige dag in Nederland. Ik ben begonnen met het aftellen van de dagen voor mijn reis naar India. Het voelt als een gekke dag. Het is vandaag precies een jaar geleden dat een vriendin is overleden aan een auto-ongeluk. Ik sta weer bewust stil bij de betekenis van het leven. Het leven is kwetsbaar (en soms zo niet eerlijk). Maar aan dat gegeven kunnen we als mens helaas niks veranderen en gaat het erom hoe wij ermee omgaan. Voor mij is het een uitnodiging om mijn hart achterna te gaan. Je hoeft geen genoegen te nemen met minder. Na maandenlang zoveel onrust in mijn lichaam te voelen kon ik er niet meer omheen om veranderingen in mijn leven aan te brengen. Ik beëindigde mijn relatie en ik heb mijn baan opgezegd. Over dit soort processen deel ik veel tijdens mijn yin yoga lessen in de studio's waar ik les geef. We beëindigen situaties, waarbij wij geen idee hebben wat het leven ons gaat brengen. Maar juist als je durft te vertrouwen zal het pad zich als vanzelf ontvouwen. En dit proces brengt mij naar India.

Zo koppig als ik ben, heb ik toch maar braaf geluisterd en mijn reisvaccinaties gehaald. Op dit moment ben ik nog bezig met praktische zaken regelen, zoals een goede reisverzekering, een backpack regelen en medicatie.

Mijn reisschema

Op 2 november vertrek ik helemaal alleen voor een maand naar India. De eerste twee weken heb ik geboekt voor een verblijf in een ashram. Een ashram is een leefgemeenschap of je kan het zien als een ontmoetingsplaats, waarbij er spirituele practices wordt beoefend zoals yoga asana (houdingen), ademhalingstechnieken en meditatie. Het is een plek waarbij je je spirituele practices kan verdiepen.

Ik heb de ashram gekozen op basis van een goede recensie van mijn lieve vriendin Jasmijn. Zij is vorig jaar in oktober naar India vertrokken en heeft haar Yoga Teacher Training in deze ashram gevolgd. Mocht je het leuk vinden om meer over de ashram te lezen waar ik verblijf, zie de link:

Het programma van het verblijf ziet er als volgt uit:

06:00 - 07:00 Pranayama (ademhalingstechnieken) / Mantra

07:00 - 08:30 Hatha Yoga Practice

08:30 - 09.00 Tea Time

09:00 - 10:00 Philosophy

10:00 - 11:00 Brunch

11:00 - 12:00 Self Study / Self Contemplation

12:00 - 13:00 Fruit / Snacks

13:00 - 15:00 Resting Period (Pauze)

15:00 - 16:00 Ashtanga / Vinyasa / Asana

16:00 - 17:00 Meditation

17:00 - 18:00 Dinner

18:00 - 20:30 Rest / Self-Study

20:30 - 05:30 Silence / Lights OFF (Ofterwel lichten uit en slapen maar)

Quote

Om mijn eerste blog te sluiten wil ik graag een prachtige quote delen uit de Bhagavad Gita. De Gita is een oud geschrift wat gaat over de fundamentele zoektocht naar vrijheid van elk gevoel van beperking (moksha). Daar waar ik veel meer over ga leren tijdens mijn reis in India in de ashram.

"It's better to live your own destiny imperfectly than to live an imitation of somebody else's life with perfection".

-Bhagavad Gita

1. Mieke:
    12 oktober 2023
    Dit vind ik heel mooi om te lezen en dapper dat je dit durft aan te gaan. Ben super trots op jou!!!
  2. Ed:
    12 oktober 2023
    Leuk om je te volgen wat je gaat doen kleine wereld reis meis heel veel geluk en doe super voorzichtig rox ..
  3. Thomas:
    13 oktober 2023
    Kleine/grote avonturier, heel veel plezier daar! Kom veilig thuis maar vooral geniet van de dagen de mensen en de indrukken die je er gaat op doen!
  4. Nadine:
    13 oktober 2023
    Liefste ✨️ Volg je hart, vertouw op je gevoel, wees aanwezig & geniet 💛
  5. Gina💛:
    14 oktober 2023
    Lieve vriendin, wat ben ik trots op jou. Op hoe je in het leven staat, hoe je de verdieping opzoekt en dat je dit durft! Met veel liefde zal ik je volgen, maar ook stiekem een beetje missen. Dikke kus